شاهد بالفيديو.. الجندي يحذر من "الخرزة الزرقاء والمقص المفتوح" لهذا السبب

104 المشاهدات01 يونيو 2018
إعلانات
شاهد بالفيديو.. الجندي يحذر من "الخرزة الزرقاء والمقص المفتوح" لهذا السبب

حذر الشخ خالد الجندى، عضو المجلس الأعلى للشئون الإسلامية، من أن بعض الناس تستخدم بعض الأقوال التى بها تشاؤم مما يدخلهم فى شرك بالله، منها: "الشبشب المقلوب بيجيب الفقر، والمقص المفتوح والنحس، والقطة السودا وخلافه".

وتابع الجندى، خلال حلقة برنامجه "لعلهم يفقهون"، المذاع على فضائية "dmc"،: "مفيش حاجة ممكن تجيبلك النحس أو الفقر اللى بيقول الكلام ده بيدخل فى الشرك بالله، الله ليس عنده شيء بعشوائية ومفيش حاجة بتيجى بالحظ كل شيء عنه مقدر".

واستكمل الجندى: "مفيش خرزة زرقاء ولا خمسة وخميسة وشبشب على الحائط بيجيب الحظ ويزيح النحس، ده حالة من حالات الوثنية التى وقع فيها الناس، لازم نفهم إن الحظ بيكون فى العمل يعنى هتصلى وهتستعين بالله هو هيكرمك، غير كده شرك".

قد يعجبك ايضاً

لن تتخيل ما هي الحالة الوحيدة التي لا يقبض فيها ملك الموت روح المؤمن .. سبحانك يارب قادر على كل شئ نصيحة الدكتور نبيل العوضي وكيف تستغل كل ثانية في يوم عرفه ليغفر الله ذنبك و تكون من العتقاء وتفتح لك جميع أبواب الرزق ان شاء الله الشيخ الشعراوي رحمه الله يكشف عن العقوبة الحقيقية التي ينزل الله بها على تارك الصلاة .. دار الإفتاء المصرية تعلن رسميا عن قيمة زكاة الفطر لهذا العام

تصفح المزيد!

اغلق
وصلة ردح عنيفة بين الشيخ الدكتور مبروك عطية وسيدة مصرية على الهواء مباشرة و السبب ما فعلته هذه السيدة .. فطيع بجد ..